دبیرخانه هیات‏ ممیزه دانشگاه به منظور اجرای فرایند ارتقا مرتبه اعضای هیأت علمی از سال 1376 در زیر مجموعه حوزه ریاست دانشگاه فعالیت خود را آغاز نمود.

شرح وظایف:
  • رسیدگی به درخواست‌های ارتقا مرتبه، احتساب سابقه، رکود علمی و بررسی علمی پرونده های تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی
  • تشکیل کمیسیونهای تخصصی هیات ممیزه
  • برگزاری جلسات هیات ممیزه دانشگاه
  • تدوین دستور العمل‌ها و راهنماهای مورد نیاز درخصوص فرایند ارتقا مرتبه در سطح دانشگاه
  • نظارت بر فرایند بررسی درخواست‌های اعضای هیأت علمی و تشکیل کمیته های منتخب در دانشکده‌ها
  • برگزاری جلسات با سایر مراجع ذیربط در سطح دانشگاه به منظور شناسایی و حل مشکلات فرایند رسیدگی به درخواست اعضای هیأت علمی
  • پاسخگویی به سوالات اعضای هیأت علمی درخصوص آئین نامه ها و وظایف محوله به دبیرخانه

کلیه فعالیت‌ها و اقدامات دبیرخانه زیر نظر دبیر هیات ممیزه دانشگاه انجام می‌گیرد که براساس آخرین دستورالعمل ابلاغ شده از طرف وزارت علوم تحقیقات و فناوری مورخ 1403/10/01، دبیر هیات با معرفی رئیس و رأی هیأت ممیزه، انتخاب شده است.
دبیرخانه هیات ممیزه دانشگاه تربیت مدرس از سال 1390 با هدف بهبود فرایند ارتقا مرتبه و کاهش زمان آماده سازی و رسیدگی به درخواست‌های اعضای هیأت علمی، ایجاد پرونده های الکترونیکی ارتقا مرتبه را در دستور کار خود قرارداد و با خرید و استقرار سامانه امور هیأت علمی و پژوهشی در سال 1392 گام مهمی را در دستیابی به این هدف برداشت. در حال حاضر و با گذشت چند سال از استقرار این سامانه، کلیه امور مربوط به تشکیل و بررسی پرونده ارتقا مرتبه در سطح دانشگاه به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه جامع دانشگاهی انجام می گیرد.


ترکیب هیات ممیزه دانشگاه:

مدت هر دوره هیات ممیزه در دانشگاه 2 سال است که تاکنون 13 دوره هیات در این دانشگاه وظایف و فعالیت‌های خود را به اتمام رسانیده‌اند. در حال حاضر نیز اعضای دوره سیزدهم هیات ممیزه دانشگاه به حکم وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شده‌اند و دوره فعالیت آن‌ها از آذر 1404 برای مدت 2 سال آغاز شده است. ترکیب فعلی هیات به شرح زیر می‌باشد:

  • رئیس دانشگاه (رئیس هیات)
  • معاونان آموزشی و پژوهشی دانشگاه
  • 21 تن از اعضای هیأت علمی دانشگاه که از طریق برگزاری انتخابات در دانشکده ها توسط رئیس دانشگاه به وزارت متبوع معرفی شده اند.
  • 3 عضو هیأت علمی موضوع بند۴ «دستورالعمل طرز تشکیل هیأت ممیزه» به انتخاب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

ترکیب کمیسیون‌های تخصصی ماده 1(کمیسیون فرهنگی):
  • رئیس مؤسسه (رئیس کمیسیون)
  • رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه
  • معاون فرهنگی- اجتماعی دانشگاه به عنوان دبیر کمیسیون
  • معاون آموزشی دانشگاه
  • یک نفر عضو هیأت علمی به انتخاب هیات اجرایی جذب و تایید رئیس دانشگاه

ترکیب کمیسیون‌های تخصصی هیات ممیزه:
  • یک تن از اعضای هیات ممیزه به عنوان رئیس
  • سه تن از اعضای هیأت عملی دانشگاه با معرفی رئیس و تأیید هیات ممیزه
  • دبیر کمیته منتخب دانشکده

کمیسیون‌های تخصصی:
  • کمیسیون گروه علوم انسانی
  • کمیسیون گروه علوم اجتماعی
  • کمیسیون گروه زبان و ادبیات و علوم تربیتی
  • کمیسیون گروه هنر
  • کمیسیون گروه معماری و شهرسازی
  • کمیسیون گروه مهندسی مکانیک، عمران و رشته‌های مرتبط
  • کمیسیون گروه مهندسی برق و کامپیوتر و رشته‌های مرتبط
  • کمیسیون گروه ریاضی، فیزیک و زمین‌شناسی
  • کمیسیون گروه شیمی و زیست‌شناسی
  • کمیسیون گروه کشاورزی
  • کمیسیون گروه منابع طبیعی
  • کمیسیون گروه پاتوبیولوژی
  • کمیسیون گروه علوم سلامت

آئین‌نامه‌ها/دستورالعمل‌ها:

فرم‌ها: